Langkau ke kandungan utama

Post Terkini

{ NAJIS DAN CARA MEMBERSIHKANNYA }

NAJIS DAN CARA MEMBERSIHKANNYA بحيرة الأزهر شرح سفينة النجاة Kitab Buhairah Al-Azhar Syarah Matan Safinah An-Najah Siri 39 JENIS-JENIS NAJIS Berkata Pengarang : النَّجَاسَاتُ ثَلاَثٌ: مُغَلَّظَةٌ، وَمُخَفَّفَةٌ، وَمُتَوَسِّطَةٌ. الْمُغَلَّظَةُ: نَجَاسَةُ الْكَلْبِ وَالْخِنْزِيْرِ وَفَرْغُ أَحدِهِمَا. وَالْمُخَفَّفَة: بَوْلُ الصَّبِيِّ الَّذِيْ لَمْ يَطْعِمْ غَيْرَ اللَّبَنِ وَلَمْ يَبْلُغِ الْحَوْلَيْنِ. وَالْمُتُوَسَّطَةُ: سَائِرُ النَّجَاسَاتِ. Segala najis itu ada tiga yaitu najis mughallazah dan mukhaffafah dan mutawasithah. Mughallazah itu ialah najis anjing dan babi dan anak cucu salah satunya. Dan mukhaffafah itu ialah air kencing kanak-kanak lelaki yang tidak makan melainkan susu dan belum sampai umur dua tahun. Dan mutawasithah itu ialah sekelian najis yang lain. CARA MENGHILANGKAN NAJIS Berkata Pengarang : الْمُغَلَّظَةُ تَطْهُرُ بِسَبْعِ غَسَلاَتٍ بَعْد إِزَالَةِ عَيْنِهَا إِحْدَاهُنَّ بِتُرَابٍ. وَالْمُخَفّفَةُ تَطْمُرُ بِرَشِّ الْمَاءِ عَلَيْهَا مَعَ الْغَلَبَةِ وَإِزَالَة...

{ NAJIS DAN CARA MEMBERSIHKANNYA }



NAJIS DAN CARA MEMBERSIHKANNYA

بحيرة الأزهر شرح سفينة النجاة
Kitab Buhairah Al-Azhar Syarah Matan Safinah An-Najah

Siri 39

JENIS-JENIS NAJIS

Berkata Pengarang :

النَّجَاسَاتُ ثَلاَثٌ:

مُغَلَّظَةٌ، وَمُخَفَّفَةٌ، وَمُتَوَسِّطَةٌ.

الْمُغَلَّظَةُ: نَجَاسَةُ الْكَلْبِ وَالْخِنْزِيْرِ وَفَرْغُ أَحدِهِمَا.

وَالْمُخَفَّفَة: بَوْلُ الصَّبِيِّ الَّذِيْ لَمْ يَطْعِمْ غَيْرَ اللَّبَنِ وَلَمْ يَبْلُغِ الْحَوْلَيْنِ.

وَالْمُتُوَسَّطَةُ: سَائِرُ النَّجَاسَاتِ.

Segala najis itu ada tiga yaitu najis mughallazah dan mukhaffafah dan mutawasithah.

Mughallazah itu ialah najis anjing dan babi dan anak cucu salah satunya.

Dan mukhaffafah itu ialah air kencing kanak-kanak lelaki yang tidak makan melainkan susu dan belum sampai umur dua tahun.

Dan mutawasithah itu ialah sekelian najis yang lain.

CARA MENGHILANGKAN NAJIS

Berkata Pengarang :

الْمُغَلَّظَةُ تَطْهُرُ بِسَبْعِ غَسَلاَتٍ بَعْد إِزَالَةِ عَيْنِهَا إِحْدَاهُنَّ بِتُرَابٍ.

وَالْمُخَفّفَةُ تَطْمُرُ بِرَشِّ الْمَاءِ عَلَيْهَا مَعَ الْغَلَبَةِ وَإِزَالَةِ عَيْنِها.

وَالْمُتَوَسَّطَةُ تَنْقَسِمُ إِلَى قِسْمَيْنِ: عَيْنِيَّةٌ، وَحُكْمِيَّةٌ.

الْعَيْنِيَّةُ: الَّتِيْ لَهَا لَوْنٌ وَرِيْحٌ وَطَعْمٌ، فَلاَ بُدَّ مِنْ إِزَالَةِ لَونِهَا وَريِحِهَا وَطَعْمِهَا.

وَالْحُكْمِيَّةُ: الَّتِيْ لاَ لَوْنَ وَلاَ ريْحَ وَلاَ طَعْمَ لَهَا، يَكْفِيْكَ جَرْيُ الْمَاءِ عَلَيْهَا.

Najis mughallazah suci dengan tujuh basuhan selepas menghilangkan ainnya yakni zatnya yang salah satunya dengan tanah.

Dan najis mukhaffafah suci dengan direnjis air ke atasnya serta lebih dan menghilangkan ainnya.

Dan najis mutawasithah terbahagi kepada dua yaitu najis aini dan najis hukmi. Bermula najis yang aini yaitu yang ada baginya warna dan bau dan rasa. Maka tidak dapat tiada dari menghilangkan warnanya dan baunya dan rasanya.

Dan najis hukmi yaitu yang tiada warna dan tiada bau dan tiada rasa baginya memadai mengalirkan air ke atasnya.

KETERANGAN

PENGERTIAN NAJIS

Bermula arti najis pada bahasa ialah suatu yang kotor dan arti najis pada syarak kotoran yang menghalang dari sahnya umpama sembahyang.”

Berkata Syeikh Khatib As-Syarbini :

النَّجَاسَة وَهِي لُغَة كل مَا يستقذر وَشرعا مستقذر يمْنَع من صِحَة الصَّلَاة

Artinya : “Bermula arti perkataan najis itu pada bahasa ialah sekelian yang dianggap kotor dan artinya pada syarak ialah suatu yang kotor yang menghalang sahnya solat.” (Kitab Al-Iqna’)

Segala najis itu jika dilihat kepada berat dan sederhana dan ringan cara menghilangkannya terbahagi kepada tiga bahagi yaitu najis mughallazah dan mukhaffafah dan mutawasithah.

NAJIS MUGHALLAZAH

Najis mughallazah المغلظة ialah anjing dan babi dan keturunan dari keduanya dan perkataan mughallazah itu artinya yang diberatkan kerana untuk membersihkannya disyaratkan basuhan sebanyak tujuh kali dan salah satu dari basuhan itu mesti dengan tanah bersalahan dengan segala najis yang lain tidaklah diberatkan cara basuhnya sehingga mesti mengggunakan tanah dalam salah satu daripada tujuh basuhan.

Telah diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. beliau berkata : Nabi sollallahu alaihi wasallam telah bersabda :

طَهُورُ إِنَاءِ أَحَدِكُمْ إِذَا وَلَغَ فِيهِ الْكَلْبُ، أَنْ يَغْسِلَهُ سَبْعَ مَرَّاتٍ أُولَاهُنَّ بِالتُّرَابِ

Artinya : “Jadi suci bekas air seorang kamu apabila menjilat padanya oleh anjing bahawa membasuh olehnya akan bekas itu tujuh kali basuh yang pertama daripada tujuh basuhan itu dengan tanah.” (Hadith riwayat Muslim)

Dan yang dimaksudkan dengan najisnya anjing dan babi itu ialah sekelian juzuk keduanya samada air liur dan peluh dan darah dan daging dan tulang dan bulu dan kencing dan tahi dan lainnya.

Dan dikiaskan akan babi itu dengan anjing kerana lebih kotor keadaannya daripada anjing.

Berkata Dr Mustafa Al-Khin :

وقيس عليه الخنزير لأنه أسوأ حالاً منه

Artinya : “Dikiaskan atas anjing itu akan babi kerana sungguhnya babi itu lebih keji keadaannya dari anjing.” (Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji)

Dan demikian lagi termasuk najis mughallazah ialah segala haiwan yang suci yang lahir dari salah satu dari anjing dan babi seperti anak haiwan yang lahir dari hubungan antara rusa dengan anjing misalnya maka sekalipun anak itu dengan rupa seekor rusa maka hukumnya adalah najis mughallazah.

CARA MENGHILANGKAN NAJIS MUGHALLAZAH

Bermula cara membasuh suatu yang ternajis dengan najis mughallazah ialah didahulukan dengan membuang ain najisnya kemudian di basuh tempat tersebut sebanyak tujuh kali yaitu enam kali dengan air yang bersih yang sah dibuat bersuci dan sekali dengan air yang bercampur tanah.

Dan disyaratkan membasuh itu mesti dengan air yang bersih maka tidak sah basuhan jika basuhan itu tidak menggunakan air yang bersih.

Berkata Syeikh Khatib As-Syarbini :

سبع مَرَّات بِمَاء طهُور

Artinya : “Tujuh basuhan dengan air yang suci.” (Kitab Al-Iqna’)

Dan harus menjadikan air yang bercampur tanah itu sebagai basuhan yang pertama atau kedua atau seterusnya akan tetapi yang afdhal ialah menjadikan air tanah itu sebagai basuhan yang pertama kerana basuhan-basuhan yang berikut akan membersihkan air tanah yang pertama itu.

Berkata Imam Nawawi :

وَيُسْتَحَبُّ أَنْ يَكُونَ التُّرَابُ فِي غَيْرِ الْغَسْلَةِ الْأَخِيرَةِ لِيَأْتِيَ عَلَيْهِ مَا يُنَظِّفُهُ وَالْأَفْضَلُ أَنْ يَكُونَ فِي الْأُولَى

Artinya : “Dan disunatkan bahawa adalah tanah itu bukan pada basuhan yang akhir supaya basuhan yang selepasnya akan membersihkan tanah itu dan yang afdhal ialah tanah itu pada basuhan yang pertama.” (Kitab Syarah Sahih Muslim)

Berkata Dr Mustafa Al-Bugha :

وهذه لا تطهر إلا إذا غسلت سبع مرات إحداهن بالتراب، سواء كانت النجاسة عينية أم حكمية، وسواء كانت على الجسم، أو الثوب، أو المكان

Artinya : “Dan suatu yang kena najis mughallazah ini tidak jadi suci melainkan apabila dibasuh sebanyak tujuh kali yang salah satunya dengan tanah samada najis mughallazah itu najis hukmi atau najis aini dan samada nasji mughallazah itu berada di atas badan atau pakaian atau tempat.” (Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji)

NAJIS MUKHAFFAFAH

Najis mukhaffafah المخففة ialah air kencing kanak-kanak lelaki yang belum sampai usianya 2 tahun dan belum makan makanan yang mengenyangkan melainkan susu dan arti perkataan mukhaffafah itu ialah yang diringankan yakni diringankan cara membasuhnya kerana memadai dengan hanya dipercikkan sahaja air bersih ke atasnya.

Maksud tidak makan akan makanan itu ialah bayi lelaki itu masih menyusu dan menyusu itu adalah sumber utamanya untuk mengenyangkannya dan tidak mengapa jika bayi yang masih menyusu itu makan makanan lain tapi bukan untuk mengenyangkannya.

Pada riwayat Ibnu Khuzaimah :

دَخَلْتُ بِابْنٍ صَبِيٍّ لِي لَمْ يَأْكُلِ الطَّعَامَ

Artinya : “Aku (Ummu Qais) telah membawa bayi lelakiku yang belum makan akan makanan.”

Dan pada riwayat At-Tabarani :

أَتَتْ بِابْنٍ لَهَا صَغِيرٍ، لَمْ يَأْكُلِ الطَّعَامَ

Artinya “Dia (Ummu Qais) datang dengan anak lelaki baginya yang masih kecil yang belum makan akan makanan.”

Dan pada satu riwayat Imam Ahmad :

وَلَمْ يَكُنِ الصَّبِيُّ بَلَغَ أَنْ يَأْكُلَ الطَّعَامَ

Artinya : “Dan bayi lelaki itu belum sampai usia makan akan makanan.”

Berkata Dr Mustafa Al-Bugha :

النجاسة المخففة: وهي بول الصبي الذي لم يأكل إلا اللبن ولم يبلغ سنه حولين

Artinya : “Bermula najis mukhaffafah itu ialah air kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan akan makanan melainkan susu dan belum sampai usianya 2 tahun.” (Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji)

Sungguhnya bayi yang masih kecil itu apabila dikatakan belum makan akan makanan maka maknanya ialah dia masih menyusu.

Berkata Syeikh Ar-Rahmani Al-Mubarakfuri :

(لَمْ يَأْكُلِ الطَّعَامَ) : أَيِ: الَّذِي يُقْصَدُ بِهِ التَّغَذِّي مِنْ غَيْرِ اللَّبَنِ

Artinya : “Belum makan ia akan makanan artinya bayi yang tidak diberi kenyang melainkan dengan susu.” (Kitab Mir’atul Mafatih)

Dan berkata Imam Al-‘Aini :

(لم يَأْكُل الطَّعَام) لم يقدر على مضغ الطَّعَام وَلَا على دَفعه إِلَى بَاطِنه، لِأَنَّهُ رَضِيع لَا يقدر على ذَلِك

Artinya : “Belum makan akan makanan itu artinya bayi itu tidak mampu atas mengunyah makanan dan tidak berdaya hendak menelan sampai ke perutnya kerana bayi itu masih menyusu tidak kuasa atas demikian itu.” (Kitab Umdatul Qari)

Maka difahami bahawa syarat najis mukhaffafah itu mestilah kanak-kanak lelaki dan air kencing dan belum berusia 2 tahun.

Maka jika bukan kanak-kanak lelaki tetapi kanak-kanak perempuan maka air kencingnya bukan najis mukhaffafah tetapi mutawassithah.

Dan jika bukan kencing tetapi tahi atau muntah kanak-kanak lelaki maka ia bukan najis mukhaffafah tetapi mutawassithah.

Dan jika usianya telah sampai 2 tahun atau lebih maka air kencingnya bukan lagi najis mukhaffafah tetapi mutawassithah.

CARA MENGHILANGKAN NAJIS MUKHAFFAFAH

Bermula cara membersihkan suatu yang ternajis dengan najis mukhaffafah itu sangat ringan yaitu dibuang dahulu ain najisnya kemudian direnjis air yang bersih di atas tempat tersebut sekira-kira meratai renjis air itu ke atasnya sekalipun tidak mengalir air atasnya.

Contohnya jika kencing kanak-kanak tersebut di atas lantai maka sapu dulu air kencing itu dengan umpama kain sehingga tinggal lembapnya sahaja kemudia basahkan tangan dengan air bersih lalu renjiskan atas tempat yang lembap itu dan hendaklah kadar air renjisan yang jatuh atas lantai itu seluas kawasan yang lembap itu walaupun hanya dengan sekali renjis atau dengan beberapa kali renjis.

Diriwayatkan daripada Ummu Qais binti Mihran r.a. :

أَتَتْ بِابْنٍ لَهَا صَغِيرٍ، لَمْ يَأْكُلِ الطَّعَامَ، إِلَى رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ، فَأَجْلَسَهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي حَجْرِهِ، فَبَالَ عَلَى ثَوْبِهِ، فَدَعَا بِمَاءٍ، فَنَضَحَهُ وَلَمْ يَغْسِلْهُ

Artinya : “Sungguhnya beliau telah datang kepada Nabi sollallahu alaihi wasallam dengan membawa bayinya yang lelaki yang belum lagi memakan makanan. Lalu Rasulullah sollallahu alaihi wasallam meletakkan bayi tersebut di atas ribanya kemudian bayi itu telah kencing di atas pakaiannya maka Rasulullah sollallahu alaihi wasallam pun meminta sebekas air lalu direnjiskan air itu dan tidak dibasuhnya.” (Hadith riwayat Bukhari)

Dan pada satu riwayat Imam Muslim :

فَدَعَا بِمَاءٍ فَرَشَّه

Artinya : “Rasulullah sollallahu alaihi wasalla meminta sebekas air kemudian memercikkannya.”

Berkata fuqahak dari kalangan sahabat dan tabien :

يُنْضَحُ بَوْلُ الغُلَامِ، وَيُغْسَلُ بَوْلُ الجَارِيَةِ، وَهَذَا مَا لَمْ يَطْعَمَا، فَإِذَا طَعِمَا غُسِلَا جَمِيعًا

Artinya : “Direnjis akan kencing kanak-kanak lelaki dan dibasuh akan kencing kanak-kanak perempuan. Dan ini ialah selama kanak-kanak itu belum makan makanan. Maka apabila kanak-kanak itu telah makan makanan nescaya dibasuh akan kencing sekeliannya.” (Riwayat At-Tirmizi)

Berkata Imam Az-Zuhri :

فَمَضَتِ السُّنَّةُ بِأَنْ يُرَشَّ بَوْلُ الصَّبِيِّ، وَيُغْسَلَ بَوْلُ الْجَارِيَةِ

Artinya : “Telah telah berjalan oleh sunnah dipercikkan kencing kanak-kanak lelaki dan dibasuh kencing kanak-kanak perempuan.” (Riwayat Imam Ahmad)

Dan berkata Ibnu Syihab :

فَمَضَتِ السُّنَّةُ بِأَنْ لَا يُغْسَلَ مِنْ بَوْلِ الصَّبِيِّ حَتَّى يَأْكُلَ الطَّعَامَ، فَإِذَا أَكَلَ الطَّعَامَ غُسِلَ مِنْ بَوْلِهِ

Artinya : “Telah berjalan oleh sunnah bahawa tidak dibasuh dari kecing kanak-kanak lelaki sampailah dia makan makanan. Maka apabila kanak-kanak lelaki itu telah makan makanan nescaya dibasuh dari kencingnya.” (Riwayat Ibnu Hibban)

Jika seorang itu tidak merenjis air ke atas tempat yang kena najis mukhaffafah tetapi dia membasuhnya seperti pada najis yang lain maka hukumnya adalah sah dan memadai tetapi tidaklah wajib.

NAJIS MUTAWASSITHAH

Najis mutawassithah المتوسطة ialah sekelian najis yang selain najis mughallazah dan mukhaffafah dan perkataan mutawassithah itu artinya yang pertengahan yaitu tidak ringan sangat cara basuhnya seperti kencing kanak-kanak lelaki dan tidak berat sangat seperti anjing dan babi.

Berkata Dr Mustafa Al-Bugha :

وسميت متوسطة لأنها لا تظهر بالرش، ولا يجب فيها تكرار الغسل إذا زالت عينها بغسلة واحدة

Artinya : “Dinamakan najis ini mutawassithah kerana sungguhnya tiada ringan sampai hanya perlu direnjis dan tidak pula wajib padanya berulang kali basuh bahkan jika sudah hilang ainnya memadai dengan sekali basuh sahaja.” (Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji)

Maka najis muatawssitahah itu banyak seperti sekelian yang terbit dari qubul dan dubur seperti kencing dan tahi dan mazi dan wadi dan haidh dan nifas atau terbit dari lainnya seperti darah dan muntah dan arak dan sekelian bangkai selain bangkai ikan dan belalang dan lainnya.

Berkata Imam Al-Husaini As-Syafie :

وكل مسكر نجس، وكذا ما خرج من السبيلين إلا المني، فيجب غسله، إلا بول صبي لم يطعم غير لبن فينضح. والحيوان كله طاهر إلا الكلب والخنزير والفرع. والميتات نجسة إلا السمك والجراد والآدمي، وشعر الميتة وعظمها نجس إلا شعر الآدمي.

Artinya : “Setiap cecair yang memabukkan yaitu arak adalah najis. Dan demikain juga sekelian yang keluar dari dua kemaluan hadapan dan belakang melainkan mani maka wajib membasuhnya melainkan air kencing kanak-kanak lelaki yang belum makan selain susu maka direnjis. Dan sekelian jenis haiwan adalah suci kecuali anjing dan babi dan keturunannya. Dan sekelian bangkai itu najis melainkan ikan dan belalang dan manusia. Dan bulu bangkai dan tulangnya itu najis melainkan rambut manusia.” (Kitab Al-Bayan fi Mazhab Al-Imam As-Syafie)

CARA MENGHILANGKAN NAJIS MUTAWASSITHAH

Bermula cara membersihkan suatu yang ternajis dengan najis mutawassitah ialah dengan membuang zatnya terlebih dahulu kemudian dibasuh tempat tersebut sampai jadi bersih dan tiada lagi sifat-sifat najis yaitu tiada lagi warna dan bau dan rasanya.

Berkata Dr Mustafa Al-Khin :

، وهذه النجاسة إنما تطهر إذا جرى الماء عليها وذهب بأثرها، فزالت عينها وذهبت صفاته من لون أو طعم أو ريح، سواء كانت عينية أم حكمية، وسواء كانت على ثوب أم جسم أم مكان

Artinya : “Dan sekelian perkara yang ternajis dengan najis mutawassithah ini hanya menjadi suci apabila dijirus air ke atasnya dan hilang segala kesannya yaitu tiada lagi ain najis dan hilang segala sifatnya yaitu warna dan rasa dan bau samada najis itu najis aini atau najis hukmi dan samada najis itu di atas pakaian atau badan atau tempat.” (Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji)

Maka apabila telah dibuang akan ain najisnya kemudian dibasuh tempat yang kena najis itu samada pakaian atau badan atau tempat dan tidak ada lagi warnanya dan baunya dan rasanya maka basuhan tersebut telah memadai dan suatu yang kena najis itu telah menjadi bersih.

Akan tetapi jika setelah dibasuh bersungguh-sungguh masih kekal warnanya seperti masih nampak warna merah darah misalnya atau masih ada baunya sekalipun rasa dan warna telah hilang maka hukumnya dimaafkan yang demikian itu kerana sukar menghilangkannya.

Tersebut pada Kitab Al-Muasu’atul Fiqhiyah :

وَإِنْ كَانَتْ عَيْنِيَّةً وَجَبَ بَعْدَ زَوَال عَيْنِهَا إِزَالَةُ الطَّعْمِ وَالرِّيحِ وَإِنْ عَسُرَ، لأِنَّ بَقَاءَهُ يَدُل عَلَى بَقَاءِ الْعَيْنِ.
وَلاَ يَضُرُّ بَقَاءُ لَوْنٍ أَوْ رِيحٍ عَسُرَ زَوَالُهُ فَيُطَهَّرُ الْمَحَل لِلْمَشَقَّةِ

Artinya : “Dan jika adalah najis itu najis aini maka wajib selepas membuang ainnya menghilangkan pula rasa dan bau sekalipun susah kerana sungguhnya kekalnya rasa dan bau itu menunjukkan atas masih ada ainnya. Dan tidak mengapa masih kekal warna atau bau yang sukar dihilangkan maka sucilah tempat itu kerana sebab kesukaran menghilangkannya.”

Berkata Dr Mustafa Al-Bugha :

ولكن لا يضر بقاء لون عسر زواله، كالدم مثلاً

Artinya : “Dan tetapi tidak mengapa masih ada warna yang sukar menghilangkannya misalnya seperti darah.” (Kitab Al-Fiqh Al-Manhaji)

Dan arti najis hukmi itu yaitu najis yang telah hilang zatnya dan baunya dan rasanya.
Contoh najis hukmi itu ialah air kencing yang kena pada lantai dan telah kering tetapi belum dibersihkan dan tidak ada lagi pada lantai itu air kencingnya dan tidak ada lagi baunya dan warnanya maka cara membersihkannya ialah wajib dituangkan air ke atas tempat tersebut dengan kadar air yang dituang itu seluas tempat yang kena najis maka jadi bersihlah tempat itu.

Berkata Pengarang :

وَالْحُكْمِيَّةُ: الَّتِيْ لاَ لَوْنَ وَلاَ ريْحَ وَلاَ طَعْمَ لَهَا، يَكْفِيْكَ جَرْيُ الْمَاءِ عَلَيْهَا.

Artinya : “Dan bermula najis hukmi itu ialah yang sudah tidak ada warnanya dan tidak ada baunya dan tidak ada lagi rasanya maka cukup dengan dialirkan air ke atasnya.”

Dan terkadang berlaku najis hukmi itu pada badan atau pada pakaian maka dilakukan seperti dilakukan pada lantai dalam contoh di atas.

wallahua’lam


Kredit : ustaz azhar idrus


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Cara Mencipta Kata Laluan Yang Selamat

Salam sejahtera, Kata laluan atau password adalah kriteria penting untuk memasuki sesuatu aplikasi, sistem dan juga sesuatu akaun. Kata laluan yang baik bererti akaun anda selamat dari dicerobohi. Tapi bukan berti tidak langsung dicerobohi , cuma amat sukar dan mengambil masa yang lama. Lihat sahaja penggodam yang mengganas dulu. Dikatakan selamat tetapi tetap dihentam. Teknik penciptaan kata laluan ini merupakan satu seni yang amat unik. Banyak kata laluan yang entah apa-apa dicipta. Tujuannya supaya tidak terdedah kepada umum. Risikonya jika terdedah memang berbahaya. Bak kata Jambu, “Apa pun tak boleh!” Jadi, apa ciri-ciri kata laluan yang selamat? 1. Panjang kata laluan melebihi 6 huruf. Lebih panjang aksaranya lebih susah dan selamat kata laluan anda. 2. Campuran kata laluan antara huruf kecil, huruf besar dan juga simbol. Memang ini biasa dilakukan oleh pengguna tegar komputer seperti kerja seorang Jurutera Rangkaian Komputer. 3. Menggunakan kata laluan ya...

Ninite.com : Mudah, cepat install program

  Yap, kali ini satu lagi tutorial cara yang lebih mudah bagaimana untuk install beberapa program basic dan accessories dalam sesebuah komputer? Anda pernah dengar Ninite.com? Maybe anda belum jumpa lagi. Kini ia semakin meluas penggunaannya kerana kita tidak perlu install satu per satu program ke dalam pc, sebaliknya kita boleh install dengan banyak program sekali gus hanya dengan satu satu kali install sahaja. 1) Anda boleh buka website ini http://ninite.com 2) Kemudian anda akan lihat beberapa senarai software atau program untuk diinstall ke dalam PC anda. 3) Kemudian anda boleh tip(tanda) dalam petak pilihan software yang anda pilih. Boleh tip berapa banyak pun program yang ada. 4) Kemudian anda pergi ke paling bawah page tersebut anda akan lihat button Get Installer . Klik button tersebut untuk install. 5) so, seterusnya anda bolehlah install dan tunggulah dalam beberapa minit sahaja semua software yang anda tip tadi sudahpun diinstall. Bagaimana? ...

HOW TO FIX Call Of Duty COD MOBILE GAMELOOP'S SCREEN PROBLEM #CODM #COD #cod #gameloop #game

HOW TO FIX Call Of Duty COD MOBILE GAMELOOP'S SCREEN PROBLEM  #CODM   #COD   #cod   #gameloop   #game

Disebalik Sensasi Air Berkarbonat

Disebalik Sensasi Air Berkarbonat Apabila cuaca panas, tentunya tekak meronta-ronta ingin dibasahkan. Miniman apa yang terbayang di dalam kepala?, jika korang inginkan minuman berkarbonat , pilihan korang ternyata salah!. Sememangnya enak jika tekak dibasahkan dengan air berkarbonat ketika panas terik, tetapi ia juga membahayakan tubuh korang. Jom ambil tahu sekarang........ GIGI Pastinya korang pernah dinasihatkan agar memberus gigi selepas memakan gula-gula ketika kecil dahulu?. Jika korang minum minuman berkarbonat dengan kerap, risikonya sama saja pada gigi korang kerna minuman berkarbonat mengandungi paras gula yang sangat tinggi. Menurut doktor gigi, air berkarbonat dan gula didalamnya membuatkan enamel gigi terhakis sedikit demi sedikit. Lama-kelamaan apa yang akan terjadi pada gigi korang?.Bayangkan............... GINJAL Air berkarbonat mempunyai gas yang boleh mengganggu daya fungsi ginjal dan juga mampu menurunkan productiviti ginjal d...

TREVIA III TAHUKAH ANDA?

TREVIA TAHUKAH ANDA? Pada tahun 1980 Syarikat Namcotelah mengeluarkan sejenis permainan video yang diberi nama PAC-MAN . PAC-MAN ini antara permainan video yang paling popular pada masa itu. Sebenarnya, nama asal permainan itu adalah PUCK MAN . Tetapi pegawai syarikat tersebut melihat nama PUCK MAN berbahaya digunakan kerana huruf “ P ” berpotensi diconteng menjadi huruf “ F ”. Dalam masyarakat mesir purba, mereka membayar cukai dengan menggunakan madu manakala aprikot pula dipanggil sebagai telur matahari. Masyarakat Norsemen kuno (penutur bahasa jerman utara), menganggap dedalu adalah tumbuhan berduri yang menyebabkan kematian Baldur. Baldur adalah tuhan dalam mitologi Norsemen yang berkaitan cahaya dan keindahan. Url N.Lanham (seorang pengkaji serangga) memberitahu dalam bukunya, The insects bahawa kitaran pembiakan Afid , iaitu sejenis kutu tumbuh-tumbuhan, adalah begitu pesat sekali sehingga serangga yang baru menetas pun telah bunti...

Doa Mohon Diberi Kemudahan

Doa Mohon Diberi Kemudahan

Cantik Blue Pond di Jepun Menghidupkan spektakuler Hijau

Cantik Blue Pond di Jepun Menghidupkan spektakuler Hijau Kent Shiraishi on 500px