Langkau ke kandungan utama

Post Terkini

{ NAJIS DAN CARA MEMBERSIHKANNYA }

NAJIS DAN CARA MEMBERSIHKANNYA بحيرة الأزهر شرح سفينة النجاة Kitab Buhairah Al-Azhar Syarah Matan Safinah An-Najah Siri 39 JENIS-JENIS NAJIS Berkata Pengarang : النَّجَاسَاتُ ثَلاَثٌ: مُغَلَّظَةٌ، وَمُخَفَّفَةٌ، وَمُتَوَسِّطَةٌ. الْمُغَلَّظَةُ: نَجَاسَةُ الْكَلْبِ وَالْخِنْزِيْرِ وَفَرْغُ أَحدِهِمَا. وَالْمُخَفَّفَة: بَوْلُ الصَّبِيِّ الَّذِيْ لَمْ يَطْعِمْ غَيْرَ اللَّبَنِ وَلَمْ يَبْلُغِ الْحَوْلَيْنِ. وَالْمُتُوَسَّطَةُ: سَائِرُ النَّجَاسَاتِ. Segala najis itu ada tiga yaitu najis mughallazah dan mukhaffafah dan mutawasithah. Mughallazah itu ialah najis anjing dan babi dan anak cucu salah satunya. Dan mukhaffafah itu ialah air kencing kanak-kanak lelaki yang tidak makan melainkan susu dan belum sampai umur dua tahun. Dan mutawasithah itu ialah sekelian najis yang lain. CARA MENGHILANGKAN NAJIS Berkata Pengarang : الْمُغَلَّظَةُ تَطْهُرُ بِسَبْعِ غَسَلاَتٍ بَعْد إِزَالَةِ عَيْنِهَا إِحْدَاهُنَّ بِتُرَابٍ. وَالْمُخَفّفَةُ تَطْمُرُ بِرَشِّ الْمَاءِ عَلَيْهَا مَعَ الْغَلَبَةِ وَإِزَالَة...

TAKBIR HARI RAYA LAFAZ DAN HUKUM



TAKBIR HARI RAYA
LAFAZ DAN HUKUM

Disunatkan bertakbir apabila tiba hari raya yakni hari raya Fitrah dan hari raya Adha. Disunatkan bertakbir raya ini samada secara sendirian atau berjemaah.

DALIL DISUNATKAN TAKBIR

Firman Allah Taala :

وَلِتُكْمِلُواْ ٱلْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُواْ ٱللَّهَ عَلَىٰ مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ

Artinya : “Dan hendaklah kamu mencukupkan bilangan puasa dan hendaklah kamu bertakbir membesarkan Allah atas petunjuk-Nya yang diberikan kepadamu supaya kamu semua menjadi orang yang bersyukur.” (Al-Baqarah : 185)

Firman Allah :

وَاذْكُرُوا اللَّهَ فِي أَيَّامٍ مَعْدُودَاتٍ

artinya : "Dan berzikirlah kamu sekelian dengan menyebut nama Allah pada beberapa hari-hari tertentu (yakni hari-hari tasyrik).” (Al-Baqarah : 203)

Maksud berzikir di sini ialah mengucapkan takbir dan talbiah pada ketika mengerjakan ibadah haji.

Telah diriwayatkan dari Ummu Athiyah r.a. berkata :

كُنَّا نُؤْمَرُ أَنْ نَخْرُجَ يَوْمَ الْعِيدِ، حَتَّى نُخْرِجَ الْبِكْرَ مِنْ خِدْرِهَا، حَتَّى نُخْرِجَ الْحُيَّضَ فَيَكُنَّ خَلْفَ النَّاسِ، فَيُكَبِّرْنَ بِتَكْبِيرِهِمْ، وَيَدْعُونَ بِدُعَائِهِمْ يَرْجُونَ بَرَكَةَ ذَلِكَ الْيَوْمِ وَطُهْرَتَهُ‏.‏

Artinya : “Adalah kami diperintahkan keluar pada hari raya sehingga kami suruh keluar gadis-gadis yang masih dara dari rumah kediamannya dan sehingga kami suruh keluar juga wanita-wanita yang sedang haidh maka duduk mereka itu di belakang manusia. Maka mereka semua bertakbir dengan takbir orang ramai. Dan berdoa pula mereka itu dengan doa orang ramai dalam keadaan mengharapkan keberkatan hari raya tersebut dan kesuciannya.” (Hadith Bukhari)

Dan telah diriwayatkan dari Abu Hurairah r.a. kata beliau :

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : " زَيِّنُوا أَعْيَادَكُمْ بِالتَّكْبِيرِ "

Artinya : “Rasulullah saw telah bersabda : Hiasilah hari-hari perayaan kamu dengan bertakbir.” (Hadith At-Tabarani)

JENIS-JENIS TAKBIR DAN WAKTUNYA

Ada dua jenis takbir hari raya yaitu takbir muqayyad dan takbir musral.

1. Takbir Muqayyad

Takbir Muqayyad adalah takbir yang dilafazkan mengiringi (yakni selepas) menunaikan solat sama ada solat fardhu atau solat sunat dan samada didirikan di masjid atau dirumah.

Waktu takbir muqayyad ialah selepas selesai menunaikan solat subuh pada 9 Zulhijjah yaitu sehari sebelum hari raya dan akhir sekali ialah selesai menunaikan solat asar pada hari yang ke 13 Zulhijjah.

Jadi disunatkan bertakbir selepas setiap selesai solat yaitu selesai solat subuh 9 Zulhijjah dan selesai solat zuhur pada hari tersebut dan selesai solat asar dan berterusan setiap kali selesai solat sehingga solat yang terakhir sekali disunatkan bertakbir ialah solat asar hari yang ke 13 Zulhijjah.

Inilah pendapat yang diamalkan sebagaimana disebut dalam kitab-kitab muktabar seperti Al-Majmu’ dan Raudhah dan Tuhfah Syarah Minhaj lain-lain.

Menurut pendapat paling sahih takbir muqayyad hanya pada hari raya Adha dan tidak disunatkan pada hari raya fitrah.

Manakala pendapat yang kedua mengatakan disunatkan juga takbir muqayyad pada hari raya fitrah yaitu selepas solat maghrib dan isyak dan subuh pagi hari raya.

Dan disunatkan bertakbir terlebih dahulu selesai sahaja dari solat yang dikerjakan sebelum berzikir dengan zikir-zikir yang lain.

Akan tetapi jika dia berzikir dan berdoa dahulu selepas solat lalu bertakbir selepas demikian itu nescaya harus hukumnya.

Telah diriwayatkan dari Ali bin Abi Talib r.a. :

أنه كان يكبر بعد صلاة الفجر يوم عرفة إلى صلاة العصر من آخر أيام التشريق ويكبر بعد العصر

Maksudnya : "Sesungguhnya beliau (yakni Ali bin Ai Talib) telah bertakbir selepas solat subuh pada hari Arafah hingga solat asar pada hari terakhir tasyrik dan beliau bertakbir selepas selesai solat asar." (Hadith Ibnu Abi Syaibah)

Dan telah diriwayatkan dari ‘Ammar r.a. katanya :

أَنَّ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ يُكَبِّرُ مِنْ يَوْمِ عَرَفَةَ صَلاةَ الْغَدَاةِ ، وَيَقْطَعُهَا صَلاةَ الْعَصْرِ ، آخِرَ أَيَّامِ التَّشْرِيقِ

“Sungguhnya Nabi saw adalah baginda bertakbir pada hari Arafah selepas solat subuh dan berhenti selepas solat asar hari Tasyrik (yakni 13 Zulhijjah)". (Hadith Al-Hakim)

Sebahagian ulama berkata tidak dikaitkan dengan selesai solat untuk mengucapkan takbir bahkan sebarang waktu dari hari Arafah hingga hari ke 13 Zulhijjah disunatkan bertakbir.

2. Takbir Mursal

Takbir mursal artinya takbir yang dilucapkan secara bebas tanpa kaitan dengan selesai menunaikan solat.

Waktunya bermula daripada masuk waktu maghrib malam hari raya Fitri dan hari raya Adha dan berkekalanlah sepanjang malam hari raya tersebut. Dan berkahir waktunya dengan takbiratul ihram solat sunat hari raya menurut pendapat yang paling sahih.

Imam Az-Zuhri meriwayatkan :

كان يخرج يوم الفطر فيكبر حتى ياتي المصلى وحتى يقضي الصلاة فإذا قضى الصلاة قطع التكبير ن رسول الله

artinya : "Sesungguhnya Rasulullah adalah baginda keluar pada hari raya Fitri maka baginda bertakbir sehingga tiba di tempat solat dan berterusan sehingga menunaikan solat. Apabila telah selesai solat hari raya baginda tidak lagi bertakbir". (Hadith Ibnu Abi Syaibah)

Takbir mursal ini diucapkan tidak mengira waktu dan tempat maka sunat bertakbir pada waktu malam atau siang dan pada sebarang tempat seperti di masjid dan surau dan di jalanan dan rumah, dan padang dan tepi pantai dan di dalam kenderaan dan dimana sahaja melainkan pada tempat yang dilarang menyebut nama Allah dan yang seumpamanya.

LAFAZ TAKBIR RAYA

Ada beberapa lafaz takbir yang diucapkan olih para sahabat dan salafusolih.

Antara lafaznya ialah :

اللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

Telah diriwayatkan dari Abdullah bin Mas’ud r.a. adalah beliau mengucapkan :

اللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ ، وَاللَّهُ أَكْبَرُ ، اللَّهُ أَكْبَرُ ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

Artinya : “Allah Maha Besar, Allah Maha Besar, Allah Maha Besar. Tiada tuhan yang berhak disembah selain Allah. Allah Maha Besar dan segala puji bagi Allah.” (Musannaf Ibnu Abi Syaibah)

Diriwayatkan bahawa Ibnu Abbas r.a. mengucapkan takbir seperti berikut :

اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا ، اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا ، اللَّهُ أَكْبَرُ وَأَجَلُّ , اللَّهُ أَكْبَرُ ، وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

(Musannaf Ibnu Abi Syaibah).

Berkata Imam As-Son’ani :

وفي الشرح صفات كثيرة واستحسانات عن عدة من الأئمة ، وهو يدل على التوسعة في الأمر وإطلاق الآية يقتضي ذلك

Artinya : “Dan tersebut pada syarah tentang takbir raya terdapat beberapa rupa yang banyak yang dikira elok di sisi imam-imam mujtahid. Dan ia menjadi dalil atas luasnya perintah bertakbir dan kemutlakan ayat menghendaki yang demikian itu.” (Kitab Subulusslam)

TAKBIR YANG LEBIH PANJANG

Dan harus pula mengucapkan takbir yang lebih panjang seperti yang diucapkan olih umat Islam di Malaysia yaitu :

اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَاللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

اللهُ أَكْبَرُ كَبِيْراً، وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيْراً، وَسُبْحَانَ اللهِ بُكْرَةً وَأَصِيْلاً، لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَلاَ نَعْبُدُ إِلاَّ إِيَّاهُ مُخْلِصِيْنَ لَهُ الْدِّينَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ،

لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَحْدَهُ، صَدَقَ وَعْدَهُ، وَنَصَرَ عَبْدَهُ، وَأَعَزَّ جُنْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزاَبَ وَحْدَهُ

لآ إِلَهَ إِلاَّ اللهُ وَ اللهُ أَكْبَرُ، اللهُ أَكْبَرُ وَلِلَّهِ الْحَمْدُ

Berkata Imam As-Syafie :

وَإِنْ زَادَ فقال : اللَّهُ أَكْبَرُ كَبِيرًا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ كَثِيرًا وَسُبْحَانَ اللَّهِ بُكْرَةً وَأَصِيلًا اللَّهُ أَكْبَرُ وَلَا نَعْبُدُ إلَّا اللَّهَ مُخْلِصِينَ له الدَّيْنَ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ صَدَقَ وَعْدَهُ وَنَصَرَ عَبْدَهُ وَهَزَمَ الْأَحْزَابَ وَحْدَهُ لَا إلَهَ إلَّا اللَّهُ وَاَللَّهُ أَكْبَرُ : فَحَسَنٌ

Artinya : “Jikalau seorang yang bertakbir menambah dengan menyebut sebagai sebutan di atas maka ia adalah elok.” (Kitab Al-Umm)

HUKUM WANITA BERTAKBIR

Kaum wanita juga disunatkan bertakbir pada malam dan hari raya samada di masjid atau di rumah atau di tempat-tempat lain.

Berkata Imam Ibn Rajab al-Hanbali :

ولا خلاف في أن النساء يكبرن مع الرجال تبعاً ، إذا صلين معهم جماعة ، ولكن المرأة تخفض صوتها بالتكبير .

Artinya : “Dan tiada khilaf pada masalah kaum wanita harus bertakbir bersama kaum lelaki apabila mereka turut sama mengerjakan solat dengan kaum lelaki. Dan tetapi hendaklah kaum wanita merendahkan suara mereka ketika bertakbir itu.” (Fathul Baari)

TAKBIR DENGAN SUARA YANG KUAT

Kaum lelaki disunatkan menguatkan suara pada ucapan takbir hari raya.

Telah diriwayatkan :

أن ابن عمر كان إذا غدا يوم الفطر ويوم الأضحى، يجهر بالتكبير حتى يأتي المصلى ثم يكبر حتى يأتي الإمام

artinya : "Sesungguhnya Ibnu Umar apabila keluar untuk solat di hari 'Idul Fithri dan 'Idul Adha beliau menguatkan suaranya ketika bertakbir sehingga tiba di tempat solat kemudian beliau meneruskan takbir sehingga tiba imam". (Hadith Ad-Daruquthni)

wallahua’lam




Kredit : ustaz azhar idrus




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

DDRM2 SDRAM

Salam sejahtera semua, maaf lambat update sikit, fokus pada exam Software Engineering semalam. Nasib baik boleh jawab (sedapkan diri je ni ). Minggu depan ada lagi final paper Network Security pulak.Itu lagi la susah. Baiklah. Saya sambung cerita pasal DDRM2 SDRAM pulak. DDR2 SDRAM maksudnya double-data-rate two synchronous dynamic random access memory. Merupakan evolusi dari DDR SDRAM. Kelebihan utama adalah penghantaran data melalui data bas adalah dua kali ganda berbanding DDR SDRAM . Melalui isyarat bas dalam sistem komputer, DDR2 SDRAM menggunkan operasi untuk sel memori dengan kadar separuh bagi sistem jam ( half clock rate). Hanya suku kadar transfer data berbanding DDR ,jadi ia semakin laju. Menggunakan isyarat signal yang berbeza dan kadar voltage yang rendah untuk memberikan prestasi penghantaran data yang lebih berkesan berbanding DDR SDRAM. Clock rate yang digunakan adalah 400Mhz,533Mhz dan 667Mhz . Pemindahan data adalah 64Bits. Model DDR2 SDRAM PC 5300 512 Mb Jad...

Error Code Di Internet

Selamat pagi semua, Pada artikel kali ini saya akan ceritakan tentang Internet pulak.Apa yang saya nak kongsi bersama pembaca adalah mengenai Error Code (kod rasmi untuk kesalahan semasa melayari internet) yang selalu dijumpai di browser anda.Ini berlaku apabila anda cuba menaip alamat URL/link, email dan juga laman web FTP (File Transfer Protocol). Sebagai pengguna internet kita perlu peka dengan semua kod-kod yang terdapat dalam internet bertujuan untuk mengetahui makna yang tersembunyi disebalik kod-kod tersebut dan mencari penyelesaian untuk mengatasi dari berlaku. Baiklah,berikut merupakan jenis-jenis kod yang biasa digunakan dalam penggunaan internet di seluruh dunia.antaranya: 400 – Bad File Request .Ini disebabkan oleh penggua tersilap menaip alamat URL domain tersebut dan server tidak dapat mengenal pasti URL tersebut. 401 – Unauthorized Page or Website .Pengguna sedang memasuki laman web yang memerlukan usernama dan passsword (kata laluan).Seperti ingin memas...

Pesanan Iman Al-Ghazali Tentang Kawan

 Pesanan Iman Al-Ghazali Tentang Kawan · Sabda Rasulullah s.a.w yang maksudnya: “Tiga perkara yang boleh mengeratkan persahabatan dengan saudaramu iaitu memberi salam apabila bertemu dengannya dan menyediakan tempat duduknya dalam sesuatu majlis serta panggilah ia dengan nama yang paling disenanginya.” · Riwayat Al-Tabrani · Huraian: Kita hendaklah sentiasa mempamerkan keperibadian seorang muslim dalam setiap pergaulan kerana ia merupakan aset penting bagi kejayaan diri serta organisasi yang dipimpin. Tutur kata yang baik, beradab dan dipenuhi unsur-unsur keikhlasan akan memberikan motivasi yang paling berkesan kepada setiap individu dalam masyarakat sekeliling sehingga membentuk kualiti ummah yang terbaik dan menjadi contoh kepada yang lain. Jika kita mahu dihormati maka kita hendaklah terlebih dahulu menghormati orang lain sama ada dengan mengucapkan salam, bersikap peramah dan mengutamakan keperluannya. Ini dengan sendirinya akan menerbitkan pera...