NAJIS DAN CARA MEMBERSIHKANNYA بحيرة الأزهر شرح سفينة النجاة Kitab Buhairah Al-Azhar Syarah Matan Safinah An-Najah Siri 39 JENIS-JENIS NAJIS Berkata Pengarang : النَّجَاسَاتُ ثَلاَثٌ: مُغَلَّظَةٌ، وَمُخَفَّفَةٌ، وَمُتَوَسِّطَةٌ. الْمُغَلَّظَةُ: نَجَاسَةُ الْكَلْبِ وَالْخِنْزِيْرِ وَفَرْغُ أَحدِهِمَا. وَالْمُخَفَّفَة: بَوْلُ الصَّبِيِّ الَّذِيْ لَمْ يَطْعِمْ غَيْرَ اللَّبَنِ وَلَمْ يَبْلُغِ الْحَوْلَيْنِ. وَالْمُتُوَسَّطَةُ: سَائِرُ النَّجَاسَاتِ. Segala najis itu ada tiga yaitu najis mughallazah dan mukhaffafah dan mutawasithah. Mughallazah itu ialah najis anjing dan babi dan anak cucu salah satunya. Dan mukhaffafah itu ialah air kencing kanak-kanak lelaki yang tidak makan melainkan susu dan belum sampai umur dua tahun. Dan mutawasithah itu ialah sekelian najis yang lain. CARA MENGHILANGKAN NAJIS Berkata Pengarang : الْمُغَلَّظَةُ تَطْهُرُ بِسَبْعِ غَسَلاَتٍ بَعْد إِزَالَةِ عَيْنِهَا إِحْدَاهُنَّ بِتُرَابٍ. وَالْمُخَفّفَةُ تَطْمُرُ بِرَشِّ الْمَاءِ عَلَيْهَا مَعَ الْغَلَبَةِ وَإِزَالَة...
فيما اتفق عليه الشيخان
Terjemahan & Ringkasan Kitab Hadith Lu’Lu’ Dan Marjan
Disertakan Sedikit Keterangan
Telah diriwayatkan daripada Abdullah bin Mas’ud r.a. beliau berkata : Telah bersabda oleh Nabi sollallahu alaihi wasallam :
لَيْسَ مِنَّا مَنْ ضَرَبَ الخُدُودَ، وَشَقَّ الجُيُوبَ، وَدَعَا بِدَعْوَى الجَاهِلِيَّةِ
Artinya : “Bukan daripada kami mereka yang memukul akan pipi dan mengoyakkan baju dan berseru dengan seruan jahiliyah.”
Dan diriwayatkan daripada Abu Burdah bin Abi Musa berkata :
وَجِعَ أَبُو مُوسَى وَجَعًا شَديدًا فَغُشِي عَلَيْهِ وَرَأْسُهُ في حَجْرِ امْرَأَةٍ مِنْ أَهْلِهِ، فَصَاحَتْ امْرَأَةٌ مِنْ أَهْلِهِ فَلَمْ يَسْتَطِعْ أَنْ يَرُدَّ عَلَيْهَا شَيْئًا فَلَمَّا أَفَاقَ قَالَ أَنَا بَرِيءٌ مِمَّا بَرِئَ مِنْهُ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَرِئَ مِنْ الصَّالِقَةِ وَالْحَالِقَةِ وَالشَّاقَّةِ
Artinya : “Abu Musa telah jatuh sakit yang bersangatan sehingga beliau pingsan dan kepalanya berada di atas pangkuan seorang perempuan dari ahli keluarganya. Kemudian seorang perempuan dari keluarganya telah menjerit dan Abu Musa tidak mampu berbuat apa-apa ke atas perempuan itu. Maka apakala beliau telah sedar maka beliau berkata : Saya berlepas diri daripada perbuatan yang Rasulullah solllallahu alaihi wasallam berlepas diri daripadanya. Maka sesungguhnya Rasulullah sollallahu alaihi wasallam berlepas diri dari perbuatan perempuan yang berteriak dan perempuan yang memotong dan perempuan yang mengoyak-ngoyak.”
KETERANGAN
PERBUATAN JAHILIYAH KETIKA MUSIBAH
Antara perbuatan masyarakat zaman jahiliyah apabila berlaku suatu musibah seperti kematian atau lainnya ialah kaum perempuan akan berteriak dengan cara bertempik dan meraung dan meratap dengan perkataan-perkataan jahiliyah dan mengoyak-ngoyakkan pakaian dan menarik rambut dan menampar-nampar dan mencakar-cakar pipi dan seumpamanya yang sekelian yang demikian itu adalah termasuk dalam niyahah.
Nabi sollallahu alaihi wasallam bersabda :
لَيْسَ مِنَّا مَنْ ضَرَبَ الخُدُودَ، وَشَقَّ الجُيُوبَ، وَدَعَا بِدَعْوَى الجَاهِلِيَّةِ
Artinya : “Bukan daripada kami mereka yang memukul akan pipi dan mengoyakkan baju dan berseru dengan seruan jahiliyah.”
Berkata Syeikh Abdurrahman Al-Mubarakfuri :
أي دعا بدعائهم بأن قال عند البكاء ما لا يجوز شرعاً مما يقول به أهل الجاهلية، كالدعاء بالويل والثبور
Artinya : “Bermula makna berseru dengan seruan jahiliyah itu ialah berseru mereka itu dengan seruan jahiliyah ketika menangis akan ucapan yang tidak harus pada syarak dari ucapan yang diucapkan oleh orang-orang zaman jahiliyah seperti menyeru dengan kebinasaan dan keburukkan.” (Kitab Mir’ah Al-Mafatih)
Sungguhnya niyahah itu adalah haram dan amat dilarang oleh syarak dan kebiasaannya yang banyak melakukannya ketika musibah dan kematian itu ialah kaum perempuan sehingga Rasulullah sollallahu alaihi wasallam mengingatkan kepada kaum perempuan ketika melakukan bai’ah tentang niyahah.
Telah diriwayatkan daripada Ummu Athiyyah r.a. kata beliau :
بَايَعْنَا رَسُولَ اللَّهِ -صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ- فَقَرَأَ عَلَيْنَا: {أَنْ لاَ يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئًا} ، وَنَهَانَا عَنِ النِّيَاحَةِ
Artinya : “Rasulullah sollallahu alaihi wasallam telah berbai’ah akan kami lalu membaca firman Allah Taala : Janganlah melakukan syirik akan Allah. Dan kemudian melarang akan kami dari perbuatan meratap kematian.” (Hadith riwayat Bukhari)
Dan disebut dalam beberapa hadith yang lain perbuatan meratap ketika kematian ini adalah dilaknat dan termasuk dosa-dosa besar.
Telah diriwayatkan daripada Abu Umamah r.a. :
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَعَنَ الْخَامِشَةَ وَجْهَهَا وَالشَّاقَّةَ جَيْبَهَا وَالدَّاعِيَةَ بِالْوَيْلِ وَالثُّبُورِ
Artinya : “Sungguhnya Rasulullah sollallahu alaihi wasallam telah melaknat akan perempuan yang mencakar mukanya dan mengoyakkan belahan bajunya dan berseru dengan kebinasaan dan keburukkan.” (Hadith riwayat Ibnu Majah)
Dan termasuk perbuatan meratap kematian itu ialah ahli keluarga mengulang-ngulang menyebut segala kelebihan dan kebaikkan mayat disisi mayat dalam keadaan menangis.
Berkata Imam Nawawi :
وَقَالَتْ طَائِفَةٌ مَعْنَى الْأَحَادِيثِ أَنَّهُمْ كَانُوا يَنُوحُونَ عَلَى الْمَيِّتِ وَيَنْدُبُونَهُ بِتَعْدِيدِ شَمَائِلِهِ وَمَحَاسِنِهِ فِي زَعْمِهِمْ
Artinya : “Telah berkata oleh satu kumpulan ulamak bermula makna hadith-hadith ini sungguhnya kaum jahiliyah itu adalah mereka itu meratap atas mayat dengan menyebut berulang-ulang kebaikkan dan kelebihan mayat pada sangkaan mereka itu.” (Kitab Syarah Muslim)
Telah diriwayatkan daripada Abu Malik Al-Asy’ari r.a. beliau berkata Nabi sollallahu alaihi wasallam bersabda :
أَرْبَعٌ فِي أُمَّتِي مِنْ أَمْرِ الْجَاهِلِيَّةِ، لَا يَتْرُكُونَهُنَّ: الْفَخْرُ فِي الْأَحْسَابِ، وَالطَّعْنُ فِي الْأَنْسَابِ، وَالْاسْتِسْقَاءُ بِالنُّجُومِ، وَالنِّيَاحَةُ
Artinya : “Empat perbuatan pada umatku dari amalan jahiliyah yang mereka tidak meninggalkannya yaitu berbangga dengan keturunan dan mencela pada nasab dan mengatakan bintang-bintang menurunkan hujan dan niyahah.” (Hadith riwayat Muslim)
Dan diriwayatkan daripada Abu Hurairah r.a. Nabi sallallahu alaihi wasallam telah bersabda :
اثْنَتَانِ فِي النَّاسِ هُمَا بِهِمْ كُفْرٌ: الطَّعْنُ فِي النَّسَبِ وَالنِّيَاحَةُ عَلَى الْمَيِّتِ
Artinya : “Dua amalan pada manusia keduanya dengan mereka itu amalan syirik yaitu mencela pada nasab dan niyahah yakni meratapi ke atas mayat.” (Hadith riwayat Muslim)
Dan sungguhnya Nabi sollallahu alaihi wasallam berlepas diri dari perbuatan menangisi kematian dan meratap dan sekelian amalan jahiliyah tersebut dan ia bukan dari jalan Nabi sollallahu alaihi wasallam.
Berkata Abu Musa Al-Asy’ari r.a. :
فَإِنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بَرِئَ مِنْ الصَّالِقَةِ وَالْحَالِقَةِ وَالشَّاقَّةِ
Artinya : “Maka sesungguhnya Rasulullah sollallahu alaihi wasallam berlepas diri dari perbuatan perempuan yang berteriak dan perempuan yang memotong dan perempuan yang mengoyak-ngoyak.”
Berkata Imam Ibnu ‘Allan :
"الصَّالِقَةُ": الَّتِي تَرْفَعُ صَوْتَهَا بِالنِّيَاحَةِ والنَّدْبِ. "وَالحَالِقَةُ": الَّتِي تَحْلِقُ رَأسَهَا عِنْدَ المُصِيبَةِ. "وَالشَّاقَّةُ": الَّتي تَشُقُّ ثَوْبَهَا
Artinya : “Bermula makna الصَّالِقَةُ ialah perempuan yang mengankat akan suaranya dengan tangisan dan ratapan dan makna الحَالِقَةُ ialah perempuan yang memotong rambutnya ketika berlaku musibah dan makna الشَّاقَّة ialah perempuan yang mengoyakkan akan pakaiannya.” (Kitab Syarah Riadhu As-Solihin)
Bermula yang dimaksudkan dengan kata Rasulullah sollallahu alaihi wasallam berlepas diri itu ialah perbuatan jahilliyah ketika musibah dan kematian itu bukan dari jalan Nabi sollallahu alaihi wasallam dan bukan dari ajaran Islam dan bukan maksudnya keluar dari agama Islam.
Berkata Syeikh Abdurrahman Al-Mubarakfuri :
قوله: (ليس منا) أي من أهل سنتنا وطريقتنا، وليس المراد به إخراجه عن الدين، إذ المعاصي لا يكفر بها عند أهل السنة، ولكن فائدة إيراده بهذا اللفظ المبالغة في الردع عن الوقوع في مثل ذلك
Artinya : “Makna sabdanya ‘bukan daripada kami’ itu ialah ia bukan dari sunnah kami dan jalan kami. Dan bukanlah maksudnya mengeluarkannya dari agama Islam kerana berbuat maksiat itu tidak mengkufurkan disisi ulamak ahli sunnah akan tetapi tujuannya menguatkan dengan lafaz yang bersangatan daripada berbuat amalan seumpama demikian.” (Kitab Mir’ah Al-Mafatih)
Dan berkata Imam Ibnu Al-Mulaqqin :
ومعنى "ليس منا" ليس من أهل سنتنا ولا من المهتدين بهدينا
Artinya : “Dan makna ‘bukan daripada kami’ pada hadith itu ialah bukan ia dari ahli sunnah kami dan bukan ia termasuk orang yang mendapat petunjuk dengan petunjuk kami.” (Kitab At-Taudhih)
Dan berkata Syeikh Ali Al-Qari :
لَيْسَ مِنْ أَئِمَّتِنَا وَأَهْلِ مِلَّتِنَا، وَالْمُرَادُ الْوَعِيدُ وَالتَّغْلِيظُ الشَّدِيدُ
Artinya : “Bukan ia ia dari pemimpin-pemimpin kami dan bukan ia dari agama kami dan dikehendaki dengannya ialah amaran yang keras.” (Kitab Mirqatul Mafatih)
Baca Juga : 3 Tanda Kematian
MAYAT DISIKSA SEBAB DIRATAPI
Bermula makna meratap disini termasuk menangis dengan mengankat suara atau terjerit-jerit atau membilang-bilang akan hal simati dan sekelian perbuatan menamapar-nampar pipi dan mengerat rambut dan mengoyakkan pakaian seperti leher bajunya dan seumpamanya.
Dan orang yang meratap kematian ini berdosa dan fasiq dan diancam dengan azab pada hari akhirat jika dia tidak bertaubat.
Telah diriwayatkan daripada Abu Malik Al-Asy’ari r.a. daripada Nabi sollallahu alaihi wasallam bersabda :
النَّائِحَةُ إِذَا لَمْ تَتُبْ قَبْلَ مَوْتِهَا تُقَامُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَعَلَيْهَا سِرْبَالٌ مِنْ قَطِرَانٍ وَدِرْعٌ مِنْ جَرَبٍ
Artinya : “Orang yang meratap kematian itu jika dia tidak bertaubat sebelum matinya nescaya dia akan dibangkitkan pada hari kiamat dan atas badannya kain daripada minyak tar neraka dan baju yang dibuat dari kudis.” (Hadith riwayat Muslim)
Dan diriwayatkan daripada Abu Said r.a. beliau berkata :
لَعَنْ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ النَّائِحَةَ وَالْمُسْتَمِعَةَ
Artinya : “Rasulullah sollallahu alaihi wasallam telah melaknat akan perempuan yang meratap kematian dan orang yang sengaja mendengarnya.” (Riwayat Imam Al-Baihaqi)
Dan antara sebab ianya diharamkan oleh syarak dan dilaknat pelakunya kerana ia menunjukkan atas tidak redha dan tidak menerima dengan qadha dan qadar.
Berkata Imam Al-Qastallani :
لأن كلاًّ منهما دال على عدم الرضا والتسليم للقضاء
Artinya : “Kerana sungguhnya perbuatan menangisi kematian dan meratap itu menunjukkan atas ketiadaan redha dan menerima bagi ketentuan Allah.” (Kitab Irsyad As-Sari Syarah Sahih Al-Bukhari)
Sungguhnya telah datang pada beberapa hadith bahawa mayat yang diratapi oleh orang yang hidup itu akan disiksa di dalam kuburnya.
Daripada Umar bin Al-Khattab r.a. : Rasulullah sollallahu alaihi wasallam bersabda :
إِنَّ المَيِّتَ لَيُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ
Artinya : “Sungguhnya mayat itu akan diazab dengan sebab ratapan kaum keluarganya ke atasnya.” (Hadith riwayat Bukhari)
Dan diriwayatkan daripada Aisyah r.a. :
مَرَّ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَلَى جِنَازَةٍ يُبْكَى عَلَيْهَا، فَقَالَ: إِنَّهُمْ لَيَبْكُونَ عَلَيْهَا، وَإِنَّهَا لَتُعَذَّبُ فِي قَبْرِهَا
Artinya : “Rasulullah sollallahu alaihi wasallam telah melalui atas satu jenazah yang sedang ditangisi atasnya lalu baginda bersabda : Sungguhnya mereka itu sedang menangis atas jenazah dan sungguhnya jenazah ini akan diazab di dalam kuburnya.” (Hadith Imam Malik dalam Al-Muwattha’)
Dan diriwayatkan daripada Al-Mughirah bin Syu’bah r.a. beliau berkata :
سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ نِيحَ عَلَيْهِ، فَإنَّهُ يُعَذَّبُ بِمَا نِيحَ عَلَيهِ يَومَ القِيَامَةِ
Artinya : “Aku telah mendengar akan Nabi sollallahu alaihi wasallam bersabda : Siapa yang mati dan ditangisi atasnya nescaya dia akan diazab dengan sebab ditangisi atasnya pada hari kiamat nanti.” (Hadith riwayat Muslim)
Berkata ulamak adalah mayat yang akan diazab itu ialah mayat yang berwasiat supaya kematiannya ditangisi atau dia telah tahu bahawa keluarganya akan menangisi kematiannya nanti tetapi dia redha dan tidak melarang mereka itu.
Baca Juga : Doa Selamat Dunia & Akhirat
Berkata Imam Nawawi :
وَاخْتَلَفَ الْعُلَمَاءُ فِي هَذِهِ الْأَحَادِيثِ فَتَأَوَّلَهَا الْجُمْهُورُ عَلَى مَنْ وَصَّى بِأَنْ يُبْكَى عَلَيْهِ وَيُنَاحَ بَعْدَ مَوْتِهِ فَنُفِّذَتْ وَصِيَّتُهُ فَهَذَا يُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ وَنَوْحِهِمْ لِأَنَّهُ بِسَبَبِهِ وَمَنْسُوبٌ إِلَيْهِ
Artinya : “Dan ulamak telah berselisih pada makna segala hadith-hadith ini maka jumhur ulamak telah memalingkan maknanya atas mereka yang berwasiat supaya ditangisi atasnya selepas kematiannya lalu diluluskan wasiatnya itu maka dia diazab sebab tangisan keluarganya atasnya dan ratapan mereka itu kerana puncanya ialah dari kerana dia yang mewasiatkannya.” (Kitab Syarah Muslim)
Berkata Syeikh Ali Al-Qari :
فَذَهَبَ الْجُمْهُورُ إِلَى أَنَّ الْوَعِيدَ فِي حَقِّ مَنْ أَوْصَى بِأَنْ يُبْكَى عَلَيْهِ، وَيُنَاحَ بَعْدَ مَوْتِهِ، فَنُفِّذَتْ وَصِيتُهُ، فَهَذَا يُعَذَّبُ بِبُكَاءِ أَهْلِهِ عَلَيْهِ وَنَوْحِهِمْ ; لِأَنَّهُ تَسَبَّبَهُ
Artinya : “Telah berjalan oleh majoriti ulamak kepada sungguhnya amaran azab ini ialah pada orang yang berwasiat suapaya ditangisi atasnya dan diratapi atasnya selepas dia mati kemudian ditunaikan wasiatnya itu maka dia diazab dengan sebab tangisan dan ratapan keluarganya atasnya kerana dialah sebagai sebabnya mereka meratapnya.” (Kitab Mirqatul Mafatih)
Akan tetapi jika mayat tidak ada berwasiat supaya kematiannya ditangisi dan diratapi atau dia sudah melarang kaum keluarganya dari menangis atasnya selepas kematiannya tetapi mereka tetap menangisinya dan meratap kematiannya maka mayat itu tidaklah akan diazab.
Berkata Imam Nawawi :
قَالُوا فَأَمَّا مَنْ بَكَى عَلَيْهِ أَهْلُهُ وَنَاحُوا مِنْ غَيْرِ وَصِيَّةٍ مِنْهُ فَلَا يُعَذَّبُ لِقَوْلِ اللَّهِ تَعَالَى وَلَا تزر وازرة وزر أخرى
Artinya : “Telah berkata para ulamak : Maka adapun mayat yang ditangisi atasnya oleh keluarganya dan meratap mereka itu atasnya sedangkan bukan dari wasiatnya maka mayat itu tidak akan diazab kerana firman Allah Taala : Dan seorang itu tidak akan memikul dosa orang lain yang berbuat dosa.” (Kitab Syarah Muslim)
Oleh kerana itu hendaklah berpesan kepada kaum keluarga supaya kematiannya tidak ditangisi dan tidak diratapi.
Berkata Imam Ibnu ‘Allan :
فأما من أوصى بتركهما فلا يعذب بهما، إذ لا صنع له فيهما ولا تفريط منه. وحاصل هذا القول: إيجاب الوصية بتركهما، ومن ْأهملها عذب بهما
Artinya : “Maka adapun mayat yang telah berpesan supaya keluarganya tidak menangisinya dan meratapinya maka dia tidak akan diazab jika berlaku tangis dan ratap itu kerana bukan perbuatannya dan bukan kecuaiannya. Maka kesimpulannya wajib berpesan supaya keluarga tidak melakukan kedua perbuatan tersebut dan siapa tidak berpesan supaya tidak dilakukan menangis dan meratap itu nescaya dia akan diazab.” (Kitab Dalil Al-Falihin)
Dan adalah para sahabat r.a. dahulu berpesan supaya kematian mereka tidak ditangisi oleh kaum keluarga mereka.
Telah diriwayatkan daripada Abi Burdah dari bapanya berkata :
لَمَّا أُصِيبَ عُمَرُ رضي الله عنه جَعَلَ صُهَيْبٌ يَقُولُ : وَاأَخَاهُ. فَقَالَ عُمَرُ : أَمَا عَلِمْتَ أَنَّ النَّبِيَّ صلى الله عليه وسلم قَالَ : إِنَّ المَيِّتَ لَيُعَذَّبُ بِبُكَاءِ الحَيِّ
Artinya : “Ketika Umar r.a. sakit mendekat mati maka adalah Suhaib r.a. telah meratapinya maka Umar r.a. berkata : Adakah kamu tidak tahu wahai Suhaib sungguhnya Nabi sollallahu alaihi wasallam telah bersabda : Bahawasanya mayat itu akan diazab sebab ditangisi orang yang hidup? (Hadith riwayat Muslim)
Baca juga : Perbezaan Adam & Hawa
MENANGIS YANG DIBENARKAN
Bermula menangis yang hanya mengalirkan air mata dan tidak mengankat suara sampai terjerit-jerit atau meraung ketika musibah atau kematian itu hukumnya tidaklah dilarang kerana ia merupakan fitrah manusia.
Telah diriwayatkan daripada Abdurrahman Bin ‘Auf r.a. ketika beliau melihat Nabi sollallahu alaihi wasaalam menangis ketika puteranya Ibrahim meninggal dunia dengan katanya :
أَتَبْكِي يَا رَسُولَ اللهِ وَأَنْتَ تَنْهَى عَنِ الْبُكَاءِ؟ قَالَ: " إِنِّي لَمْ أَنْهَ عَنِ الْبُكَاءِ , §إِنَّمَا نَهَيْتُ عَنْ صَوْتَيْنِ أَحْمَقَيْنِ فَاجِرَيْنِ: صَوْتٍ عِنْدَ لَهْوٍ وَلَعِبٍ وَمَزَامِيرِ شَيْطَانٍ , وَصَوْتٍ عِنْدَ مُصِيبَةٍ , خَمْشِ وُجُوهٍ , وَشَقِّ جُيُوبٍ , وَرَنَّةِ شَيْطَانٍ , وَهَذَا مِنِّي رَحْمَةٌ , مَنْ لَا يَرْحَمُ لَا يُرْحَمُ
Artinya : “Adakah kamu menangis wahai Rasulullah sedang engkau melarang dari menangis? Jawab Nabi : Aku bukan melarang dari menangis tetapi yang aku larang ialah dari dua suara bodoh yang jahat keduanya yaitu suara hingar ketika berhibur dan bermain dan segala seruling syaitan dan suara ketika musibah menampar muka dan mengoyak pakaian dan tempikan syaitan. Menangis dari diriku ini tanda kasih. Siapa tiada kasih sayang nescaya dia tidak akan dikasih.” (Hadith riwayat Al-Baihaqi)
Dan pada hadith Usamah bin Zaid r.a. ketika Saad bin Ubadah r.a. melihat Nabi sollallahu alaihi wasallam menangis ketika puteranya meninggal dunia lalu berkata Saad :
يَا رَسُولَ اللهِ، مَا هَذَا؟ فَقَالَ: "هَذِهِ رَحْمَةٌ جَعَلَهَا اللهُ فِي قُلُوبِ عِبَادِهِ، وَإِنَّمَا يَرْحَمُ اللهُ مِنْ عِبَادِهِ الرُّحَمَاءَ
Artinya : “Wahai Rasulullah. Apakah ini yakni kenapa engkau pula menangis? Maka jawab baginda : Ini adalah rahmat kasih sayang yang Allah jadikannya di dalam setiap hati hamba-Nya dan sungguhnya Allah kasih akan hamba-hamba-Nya yang pengasih.” (Hadith riwayat Muslim)
Yang dimaksudkan oleh Nabi sollallahu alaihi wasallam dengan menangis yang dibolehkan itu ialah dengan hanya mengalirkan air mata kerana kesedihan dan tiada pada menangis itu meraung dan mengankat suara.
Berkata Al-Qadhi ‘Iyadh :
وأجمعوا كلهم على اختلاف مذاهبهم: أن المراد من البكاء فيه، البكاء بصوت ونياحة، لا مجرد دمع العين
Artinya : “Dan ulamak telah ijmak sekelian mereka itu atas perlabagi mazhab sungguhnya yang dikehendaki dengan menangis yang dilarang itu ialah menangis dengan mengankat suara dan dengan ratapan bukan hanya setakat mengalirkan air mata.” (Kitab Dalil Al-Falihin)
Dan berkata Imam Nawawi :
أَنَّ الْمُرَادَ بِالْبُكَاءِ هُنَا الْبُكَاءُ بِصَوْتٍ ونياحة لا مجرد دمع العين
Artinya : “Bahawasanya yang dikehendaki dengan menangis yang diharamkan itu ialah dengan mengankat suara dan dengan ratapan bukan semata-mata keluar air mata.” (Kitab Syarah Sahih Muslim)
wallahua’lam
Kredit : ustaz azhar idrus
Ulasan